Larissa Sansour
Prismodtager 2022
Larissa Sansour, f. 1973, uddannet på Maryland Institute College of Art i 1995 og New York University Institute of Fine Arts i 2000.
Larissa Sansour forbinder sci-fi, politik og historie i fængslende og tankevækkende værker. Hun arbejder hovedsagelig med film men også med skulpturelle installationer, fotografi og lydværker. Senest har hun produceret en arabisksproget opera, der omfortolker Gustav Mahlers Kindertotenlieder med afsæt i temaer som sørgearbejde og traume. Den blev filmet i et forladt kapel og suppleret med arkivoptagelser fra blandt andet Palæstina. Et andet nyere værk er kortfilmen In Vitro i samarbejde med Søren Lind, som blev lavet til den 58. Venedig Biennale. Filmen udspiller sig i en forladt atomreaktor i tiden efter en klimakatastrofe. En gruppe videnskabsmænd har indsamlet frø fra de sidste dage før apokalypsen ramte og forbereder sig nu på at genplante jordens overflade. Det er en film om tab, håb og om at være hjemløs i fysisk og psykologisk forstand.